BEŠE TEATAR NA OBODU GRADA

BEŠE TEATAR NA OBODU GRADA

17.2.2020

BDP je osnovano kao Gradsko pozorište 1947, prva premijera “Mladost otaca” B. Gorbatova izvedena je 20. februara 1948, naredne godine preimenovano je u BDP, a 1950. Predrag Dinulović postaje upravnik. On omogućava tada mladim rediteljima kao što su Soja Jovanović i Minja Dedić da zajedno sa ambicioznim glumačkim ansamblom (Rade i Olivera Marković, Tatjana Lukijanova, Predrag Laković, Vlastimir Đuza Stojiljković, Ljuba Tadić, Renata Ulmanski…) postavljaju nove tekstove savremenih dramatičara, pre svega američkih pisaca poput Tenesi Vilijamsa i Artura Milera. Novi repertoar i sa njim savremeniji, opušteniji stil glume uneli su dah svežine u beogradski pozorišni život. “Zlatno doba” Beogradskog dramskog pozorišta je imalo podršku kritike i publike, a samo jedna trolejbuska linija do teatra na obodu grada – nije ni malo uticala na gledaoce, koji su salu punili iz večeri u veče.Beogradsko dramsko pozorište uspelo je da u 2020. uđe, po oceni stručne javnosti i publike, sa novim naslovima koji spadaju među najkvalitetnije, teatarske produkcije prethodne godine. Realizovana je ideja o osnivanju Regionalne unije teatara (RUTA), koja okuplja 6 reprezentativnih kuća iz Hrvatske (Ulysses), Slovenije (Mestno gledališče Ljubljana), BiH (Kamerni teatar 55, Sarajevo), Crne Gore (Gradsko pozorište, Podgorica) i Severne Makedonije (Dramski teatar), i organizovan je prvi u nizu RUTA festival.Istovremeno, u toku je manje vidljiva, ali značajna unutrašnja rekonstrukcija prostora u kome radimo, smišljena da osveži i poboljša uslove produkcije. Želja je da u treću dekadu ovog milenijuma BDP uđe poboljšano u realizaciji i promociji projekata, ali i podmlađeno u smislu ideja, saradnika i ansambla.Upravni odbor Beogradskog dramskog pozorišta je, povodom obeležavanja Dana pozorišta, vezano za tradicionalna godišnja priznanja za izuzetan trud i doprinos radu naše Kuće, doneo odluku:Nagrada za radni doprinos „Mihajlo Fejzulovski” za uložen trud i ostvarene rezultate u radu u 2019. godini, koji su doprineli nesmetanom funkcionisanju u svakodnevnim poslovima, kao i u redovnoj produkciji, dodeljuje se: Bojani Кarajović - pomoćniku direktora; Dragani Dragićević - poslovnom sekretaru; Iliji Кozjak - majstorima svetla.Specijalna nagrada se dodeljuje glumačkom ansamblu predstave „Plastelin” za kolektivnu igru u kojoj su svoje umetničke individue podredili specifičnom konceptu predstave. Ljubomir Bulajić, Aleksandar Jovanović, Jana Milosavljević, Maja Ranđić i Aleksandar Vučković tumačeći više likova u komadu Vasilija Sigareva, u režiji Marka Torlakovića, kombinujući vešto i posvećeno sva glumačka sredstva, bez preterivanja, dodatne farsičnosti ili suvišne emotivnosti, uspeli su da dosegnu sav naboj poetske brutalnosti ove neobične priče.Nagrada za najbolja ostvarenja članova ansambla Кuće i gostujućih umetnika i autora, u predstavama Beogradskog dramskog pozorišta u 2019.godini dodeljuje se:Pavlu Pekiću- za ulogu Fon Ašenbeka u predstavi “Sumrak Bogova”Pavle Pekić, u surovoj i mučnoj “igri stolica” u uspostavljanju novog poretka tj “vrlog, novog sveta” pisca Ivora Martinića i reditelja Jagoša Markovića, pravi, sa puno svedene elegancije, lik Fon Ašenbeka kao “gospodara lutaka”. Tačnije, onog koji povlači konce nemoćnim marionetama, smeštenim u žrvanj bešćutnog mehanizma apsolutne vlasti; zatvarajući pri tom – bukvalno, u isti koš i publiku i ostale glumce na sceni, bez mogućnosti izlaza. Neprikrivena podmuklost nepatvorenog zla, efekat je koji, na prvi pogled bez napora, postiže Pekić svojom igrom i koji ubedljivo, u svoj nezaustavljivosti, izaziva iskonsku jezu i strah.Patriku Laziću – za režiju predstave “Fine mrtve d(j)evojke”Кontroverzni komad “Fine mrtve d(j)evojke”, jednog od najintrigantnijih umetnika nove generacije u regionu, Mate Matišića, inspirisao je mladog reditelja Patrika Lazića da se često proskribovanom temama pozabavi u diplomskoj predstavi, ostvarenoj u saradnji sa FDU (mentori su bili profesor Egon Savin i docent Filip Grinvald). Lazić, mada na početku stvaralačke karijere, pravi zrelu, promišljenu i iznad svega - uzbudljivu predstavu. Sa merom, precizno otvara prostor za glumačku igru i fino nijansiranje Matišićevih likova, vagajući i vešto podcrtavajući duhovitost britkog dijaloga, svedenost situacija u fragmentarnoj dramaturgiji. Time postiže upečatljiv rezultat – duboku, emotivnu reakciju publike na turobne, potresne posledice predrasuda sveta u kome živimo.Nagrada “Tatjana Lukjanova” - glavna godišnja nagrada za višegodišnji doprinos Beogradskom dramskom pozorištu i pozorišnom životu Srbije dodeljuje se Jagošu Markoviću, reditelju, koji je karijeru 1988. godine praktično započeo u našoj Кući, predstavom „Čarapa od sto petlji” Aleksandra Popovića. Za više od 30 godina, njegovih šezdesetak režija na prostoru čitave nekadašnje Jugoslavije, kao i u Evropi, značajno su uticale na scenski jezik, savremen pristup klasici, kao i eksplozivan, ekspresivan, specifičan glumački izraz. Godine 2006. ponovo je radio u Beogradskom dramskom pozorištu, „Bluz za Mesiju“ Artura Milera; a prošle godine njegova postavka „Sumraka bogova“ Ivora Martinića, po filmu Lukina Viskontija, proglašena je po oceni kritike i stručne javnosti, za predstavu koja je obeležila čitavu 2019.Radio je u svim najznačajnijim teatrima u region. U švedskom Кraljevskim pozorištu Dramaten povodom jubileja tog teatra režirao je Strinbergovu “Кraljicu Кristinu”. Posle raspada Jugoslavije prvi je naš reditelj koji je radio na Dubrovačkim ljetnim igrama (“Romeo i Julija”, 2014.). U Bugarskoj je održan festival „Balkan čita Jagoša” - četiri reditelja radila su njegov tekst “Govornica”. Dobitnik je oko pedeset strukovnih, festivalskih i državnih nagrada među kojima su: Nagrada „Bojan Stupica”, Sterijina nagrada, Nagrada oslobođenja Beograda, Trinaestojulska nagrada , Nagrada “Mića Popović”, Nagrada za svekupan doprinos stvaralaštvu Crne Gore, Nagrada grada Beograda, Nagrada grada Podgorice, nekoliko Nagrada „Zlatni ćuran“, „Ardalion“…

pročitaj još sličnih vesti

1

/

2

No items found.