КАКО СИСТЕМ ФАБРИКУЈЕ ИСТИНЕ

КАКО СИСТЕМ ФАБРИКУЈЕ ИСТИНЕ

10.12.2021

.

Ово је још једна у низу регионалних копродукција, које су обележиле ову годину у БДП-у, а премијера у Хрватској биће изведена 22. децембра у Загребачком казалишту младих (ЗКМ).Прича о три генерације станара исте куће у различитим периодима битним за савремену немачку историју написана је 2008. године, а драматуршкиња представе Катарина Пејовић из Загреба истиче да комад, зарања у тему “преиспитивања улоге малог човека у великој историји - какви су избори донесени, када је могло да се говори када се ћутало, када се окренула глава када је требало гледати у одређеном смеру и када се учествовало у свему томе, а да се притом стално тражила нека исприка”. То је тема која је и даље болна, данас нажалост можда и више него у некој деценији пре, тако да имамо итекако чиме да комуницирамо кроз ову представу и овај текст”, рекла је она.Један од најзначајнијих савремених немачких аутора Фон Мајенбург преплиће пет периода од 1935, преко 1945, 1953. и 1978, до 1993. године, које су везане за турбуленције нацизма, крај Другог светског рата, егзодус етничких Немаца, поделу Немачке на Западну и Источну и поновно спајање две Немачке. “То све знамо из опште историје, али мислим да имамо у односу на то и неки директнији контакт будући да смо ми сви ту генерација која је дотакнута, ако не већ и да је живела за време ратова на овом подручју од 1991. до 1995. године”, изјавила је Катарина Пејовић. Линија представе је “преплитање приче у којој су три генерације жена и неко форензичко испитивање и тражење истине, премда се стално бежи од ње, истине која стоји иза велике лажи, велике легенде и мита, која се исплела у историји те породице”, рекла је, додајући да би мото представе могла да буде мисао пољског филозофа Зигмунта Баумана да “човек суштински у животу бира између сигурности и истине”.Патрик Лазић је изјавио да је њему било најзанимљивије то да, пратећи једну исту кућу у Источној Немачкој кроз три велика система - нацизам, социјализам и демократију, “прати како је сваки систем који је долазио носио неку своју варијанту истине, како се она мењала и фабриковала кроз промене система и како је онда постало могуће да се нешто што је врло недвосмислено био фашизам сада одједном може назвати антифашизмом. Осећао сам да је то врло истинито и да и ми живимо у систему у коме се некако стално уверава да нешто што је црно заправо је бело или у најмању руку сиво, па је тако све релативизовано. То ме је провоцирало”, рекао је Лазић. Представа почиње и завршава са истраживањем најмлађе генерације, јер унука покушава да сазна шта је права истина. “Као аутор сам се ту највише повезао, јер осећам да и ја припадам тој генерацији. Свашта смо наследили, примили смо тај камен и сад је велико питање шта ћемо са њим направити. Да ли је довољно само што га знамо или признајемо или нешто са њим треба урадиити. Ту дилему и терет тог камена који иначе осећам, трудио сам се да преточим у представу”, изјавио је Лазић.Пробе су одржаване у оба позоришта. “Надам се да су наши гости уживали у ЗКМ-у као и ми овде. Процеси су увек захтевни, радили смо у две фазе. У ЗКМ-у смо покушали у грубо ухватити дух представе, а сада је у БДП-у, уз техничка прилагођавања, приводимо крају. Наше унутрашње узбуђење и емоције пред премијеру расту, али то је нормално и лепо, без тога се не бих овиме ни бавила”, навела је хрватска глумица Дорис Шарић Кукуљица.Миа Мелчер, њена колегиница из ЗКМ-а, је рекла да је почашћена што има овакву прилику. “Дуго смо стремили једни другима. Када би представа из Београда гостовала у Загребу увек је било посебно узбуђење, а и свака наша представа је овде тако дочекивана. Било је заиста време да се деси и оваква сарадња”, рекла је она.Дадо Ћосић је изјавио да су копродукције ретке и да му је зато драго када се догоди оваква иницијатива “да дођемо до размене између нас који јако добро разумемо те наше различите језике, а ти језици добро функционирају заједно на сцени”.Мирјана Карановић је изјавила да је драма “Камен” компликована и да ставља извођаче и ауторе пред тежак задатак. “Још нисам сигурна како ћу то да урадим за два-три дана. Сакрила сам се испод овог качкета јер имам ужасну трему”.Наташа Марковић изразила је задовољство што је део ове копродукције: “Било је занимљиво искуство. Ипак, глума је свуда глума, а позориште је свуда позориште ако људи изгарају за тим и ако то воле”.За младу Иву Илинчић учешће у овом пројекту је привилегија и велика авантура. “Прво живим у Загребу месец дана, па онда овде радимо, упознајем нове људе, гледам нове партнерске очи на сцени. Част ми је да играм са глумцима које сам од малена гледала, а редитељ нас је сјајно водио. Процес је био нормалан, без турбуленција и мислим да смо спремни”, казала је Ива Илинчић.Сценографију је креирала Весна Поповић , а костиме Марта Жегура. Глумачка екипа је српско-хрватска: Мирјана Карановић, Наташа Марковић, Ива Илинчић, Дорис Шарић Кукуљица, Миа Мелћер и Дадо Ћосић.Претпремијера је 10, а прве репризе на биће 12. и 13. децембра.

Прочитај још сличних вести

1

/

2

No items found.