ПОГЛЕД У БУДУЋНОСТ

ПОГЛЕД У БУДУЋНОСТ

30.12.2022

.

“Претходна година је била исписана златним словима, што због премијера, наслова, аутора, глумаца”, рекао је директор Београдског драмског позоришта Југ Радивојевић, “не само по броју премијера, него и по ауторима и глумцима који су ту радили, а посебно по доласку славног немачког редитеља Франка Касторфа и његовој режији Дантеове “Божанствене комедије”. Имали смо око 250 играња у кући и велики број гостовања у земљи и иностранству, од тога готово 50 ван Србије”, истакао је Радивојевић.Репертоар је креирало Уметничко веће, у којем су, уз Радивојевића, и редитељка Ана Томовић и преводитељка Бојана Денић. “Наредна година је дефинисана као „време будуће“ и Уметничко веће је сматрало да у доба инверзије свега и света егзистенцијалних, еколошких, економских дестабилизација, треба да радимо на интензитету текстова. Одлучили смо да се окренемо сценском читању романа и да видимо како њихово индивидуално читање стоји у односу на колективно. односно какав ће позоришни ехо имати романи искуства оних јунака које смо одабрали, а који се баве питањима индивидуалне и колективне слободе или речима Достојевског, Орвела, Хашека, Елене Феранте Бићемо дубоко загледани у будућност”, рекао је, између осталог, Радивојевић и најавио седам премијера.На Дан позоришта, 20. фебруара биће изведен први у низу нових пројеката - „Идиот“ по роману Фјодора Михајловича Достојевског, у драматизацији Владимира Табашевића и режији Ивице Буљана. Овај комад је урађен у сарадњи са Издавачком кућом „Лагуна“. Превод романа Достојевског потписује Јован Максимовић, а ауторску екипу чине сценограф Александар Денић, костимограф Ана Савић Гецан, композитор Митја Смрекар. За сценски говор задужена је др Љиљана Мркић Поповић. Играју: Александар Јовановић, Бојана Стојковић, Весна Чипчић, Ива Илинчић, Јана Милосављевић, Лука Грбић, Марко Тодоровић, Милан Зарић, Милан Колак, Милош Петровић Тројпец, Миодраг Крстовић, Мирјана Карановић, Недим Незировић, Никола Малбаша и Тамара Алексић.Ивица Буљан је најавио савремено читање романа из 19. века, а не историјску интерпретацију. “Управо завршавамо једну фазу рада. Уживали смо у великом процесу који бих назвао у правом смислу читање романа. Нисмо кренули од готовог текста него смо читавих месец дана, као у старом руском тетару, ишчитавали поглавља романа који се бави темама љубави, новца и неким тананим титрајима људске душе”, рекао је он. Владимир Табашевић је додао: “Покушали смо да је читамо сви заједно, у колективном раду, и да се супротставимо овешталим фразама о некаквој лепоти која ће спасти свет”. Мирјана Карановић и Весна Чипћић говориле су о задовољству што сарађују с редитељем Буљаном и истичући квалитет младог ансамбла БДП-а.Неколико дана касније, 24. фебруара биће изведена нова поставка култне представе БДП-а “Не играј на Енглезе” Владимира Ђурђевића, у режији Сташе Копривице, у којој ће играти Александар Радојичић, Андрија Кузмановић и Марко Гверо. Прва представа је од премијере 2007. године одиграна 265 пута. Обнова је посвећена успомени на Марка Живића, који је преминуо прошле године. Редитељка Сташа Копривица је изјавила да је, уз велику љубав за прву екипу, у којој су уз Живића били Даниел Сич и Иван Томић, нови изазов радити овај комад “сада када се све променило – и клађење и фудбал и ми и свет, па и позориште, мада оно понајмање. То је иста прича како се за једну ноћ пријатељство дуго 30 година сруши и око чега се сруши и зашто. Надам се да ћемо направити представу која је једнако узбудљива као прва, али која ће одговарати данашњем времену”, додала је она.Владимир Ђурђевић је изјавио да је био на две пробе и да је и нова глумачка подела фантастична, а Александар Радојичић је рекао да осећа тежину и посебну одговорност јер му је припао лик који је сјајно тумачио Марко Живић, али и да је узбуђен јер је писац “направио феноменални полигон за глумачку игру”.За 1. април заказана је представа “Лаж” Флоријана Зелера, у режији Николе Љуце, у којој ће играти Милош Биковић, Миодраг Радоњић, Јелисавета Орашанин и Тамара Крцуновић. “Зелер је писао за највеће звезде. Ја сам срећан што имам овакву екипу с којом можемо да се играмо том темом – шта је лаж, шта је истина и како се људи међусобно представљају”, рекао је Љуца, додајући да ће се у адаптацији Сташе Бајац ова савремена прича премешта из Париза у Београд.“Ово је врло озбиљна комедија с трагичним последицама”, рекао је Милош Биковић. “Комад почиње и све време је третиран као комедија, али у једном тренутку на врло вешт начин прераста у озбиљну драму која третира важно питање колико је човек способан да буде истинит и искрен и колико су очекивања од других да буду искрени у (не)сагласности с његовом способношћу да сам буде то што тражи од других”.„Прафауст“ Јохана Волфганга Гетеа, редитеља Бориса Лијешевића и његовог сталног сарадника драматурга Федора Шилија премијерно ће бити одигран 23. јуна, а у ансамблу који предводи Светозар Цветковић су и Озрен Грабарић, Иван Томић, Даниел Сич, Иван Зарић, Сандра Бугарски, Ива Илинчић, Станислава Николић.“ПраФауст” је прва верзија “Фауста” и много краћа од каснијих. “Читајући је, најбоље сам шватио и заволео ту драму. Ипак, у припреми представе ‘позајмљивао’ сам делове из великог, класичног ‘Фауста’. За сада још не знам који ће од њих бити на премијери”, рекао је Лијешевић. “То је комад о губитку вере у живот, у Бога, у себе, у науку, образовање, комад о старењу, умирању, о периоду живота кад све делује као да нема смисла, да је живот био погрешан, промашен, кад би човек да се врати и почне из почетка, али је то, наравно, немогуће. Трагедија Фауста почиње када тај човек сурва у понор не само себе него и некога ко му је драг и ко није ништа крив, заправо кад други испаштају наше грешке”, сматра редитељ.Светозар Цветковић је изјавио да се током годину дана размишљања “ширио и наш поглед на то шта се дешава у комаду и шта бисмо ми волели да изађе из Гетеовог густог и компликованог штива. Са Борисом сам радио неколико пројеката који су били јако значајни у мом животу, а испоставило се да су били значајни и публици, тако да се са великом жељом везујем за ову причу”. Додао је да је задовољство што у представи игра и “донедавно прва звезда хрватског глумишта, а сада београдског и српског Озрен Грабарић”.Награђивана редитељка из Барселоне Алија Луке, која већ две деценије живи и ради у Немачкој, поставиће култни наслов “1984” Џорџа Орвела, а премијера је заказана за 16. септембар. Сцену ће креирати Кристоф Руфер, костиме Елен Хофман, видео Софи Лукс, а играће Нада Мацанковић, Љубинка Кларић, Наташа Марковић, Паулина Манов, Павле Пекић, Љубомир Булајић, Мики Дамјановић, Иван Заблаћански, Стефан Радоњић, Амар Ћоровић, Стојан Ђорђевић. Павле Пекић је изјавио да су Алију Луке упознали у мају када је била у Београду. “После култне представе БДП-а ‘Сумрак богова’ седели смо и разговарали до ситних сати. Она је свестран, образован и интригантан уметник”, истакао је Пекић.После великог успеха са драмом „Цемент“, редитељ Себастијан Хорват ће режирати „Лажљиви живот одраслих“ по роману једне од најутицајнијих савремених списатељица, Елене Феранте. Премијера је планирана за 29. септембар. За искључиво женску поделу ангажовано је чак 20 младих глумица - Исидора Симјоновић, Бојана Стојковић, Марија Пикић, Јана Бјелица, Сташа Николић, Миа Радовановић, Мина Ненадић, Антонела, Невена Михајловић, Анђела Крибл, Наталија Степановић, Софија Ковацевић, Сташа Миловановић, Ања Ћурчић, Маша Обрадовић, Дуња Вукајловић, Јована Шокчевић, Лара Илиев, Вања Панић.“Радујем се новој представи и интригира ме шта ће Хорват извући из тог сјајног роману на тему одрастања и шватања шта је породица, шта су људи, живот, шта прво научимо. Онда са одрастањем скидамо мрену и видимо ствари које нису идеалне. Мислимо да је туђа породица боља, да је туђа срећа већа”, рекла је Исидора Симијоновић.Ауторски пројекат Жиге Дивјака „Будућност“, футуристички спектакл по мотивима романа „Министарство будућности“ Ким Стенли Робинсон, премијерно ће бити изведен пред крај 2023. тачније 15. децембра. Реч је о копродукцији БДП-а и Местног гледалишча Љубљана, где ће премијера бити после београдске. Играју Бернарда Оман, Јана Зупанчич, Лара Волф, Примож Пимат, Матеј Пуц, Лотос Шпаровец, Милена Васић, Исидора Симијоновић, Бојана Стојковић, Милан Зарић, Александар Радојичић, Милан Колак.,“Најбитнија инспирација ми је роман америчког писца Кима Стенлија Робинсона ‘Министарство будућности’, који се бави оним што нас чека у блиској будућности. Он то зове анти-дистопија и пружа нам пут у којем можда има и нешто позитивно, али се до тамо не може без неке борбе. Ми ћемо се бавити, у контексту еколошке катастрофе, питањем насиља у систему у којем живимо и појавом да се често користе метафоре из такозваног природног живота како би се оправдало искоришћавање. Говори се о борби за преживљавање, за опстанак, али савремена истраживања показују да је природни живот заснован на симбиози, да је заправо то неко природно стање. То ми је узбудљиво и можда пружа неку визију будућности”, објаснио је Дивјак.Наредну годину закључиће, 28. децембра премијера популарног “Швејка” према роману Јарослава Хашека, у драматизацији Кате Ђармати и режији Вељка Мићуновића. Насловну улогу играће Озрен Грабарић. “Са Швејком сам дошао и прошао на пријемном испиту на Академији у Загребу. Сада имам осећај да му враћам тај дуг”, рекао је Грабарић, те прочитао писмо црногорског редитеља Мићуновића, који је тренутно заузет на снимању: “Да је Хашек данас жив планирао би за своју сатиру милитаризма и религије не шест него 26 томова. Могли бисмо рећи: Хашек наш савременик или Сви смо ми Швејк, док лакрдијашимо да бисмо опстали, док се смејемо од муке у гротескном кошмару или можда ништа више не можемо узети здраво за готово, а ни превише озбиљно, јер смо превише отупели и навикли на збију и сензационализам. Зато нам је потребно премештање фокуса на фарсу”, поручио је Мићуновић. Уз Грабарића у представи ће играти и Андрија Кузмановић, Јово Максић, Амар Ћоровић, Иван Заблаћански, Милош Лазаров, Мира Карановић, Вања Ненадић, Дуња Стојановић, Ива Илинчић, Марија Пикић, Ивана Николић.Београдско драмско позориште покренуло је, за наредну годину, и пројекат “Нови гласови”, у сарадњи с Факултетом драмских уметности. Током августа на летњој сцени БДП-а премијере ће имати текстови петоро младих драмских писаца у поставци петоро младих редитеља: "У се, на се и пода се" Горана Старчевића, режија: Стефан Гајић; "Мали ратови и кабине Заре" Виде Давидовић, режија: Симо Ђукић; "Тихо тише" Милице Радојчић, режија: Ана Јанковић; "Прозор" Катарине Николић, режија: Никола Бундало и "Пукотине" Мине Петрић, режија: Ива Олујић.. Представе ће окупити и велики број младих глумаца, као и сараднике: сценографе, костимографе, композиторе, организаторе који ће добити прилику за прве професионалне кораке.

Прочитај још сличних вести

1

/

2

No items found.