Vest | 17. октобра 2019.

VELIKI JUBILEJ “LETA IZNAD KUKAVIČIJEG GNEZDA”

Predstava “Let iznad kukavičijeg gnezda” Dejla Vasermana, u režiji Žanka Tomića igra se na kartu punih četrnaest godina od premijere, a 19. oktobra biće izvedena 200. put. Ujedno, to je retka prilika da Dragana Bjelogrlića publika vidi na sceni. O tome smo sa njim razgovarali tokom susreta sa novinarima, povodom jubileja u beogradskom restoranu “Berliner”

Meni je ‘Let’ već dugi niz godina jedini kontakt s pozorištem. Igram najčešće jednom, retko dva puta mesečno i taj dan se zaista posvetim tome. Usmerim ka predstavi svu ljubav i privrženost, a i žal što ne igram više u pozorištu, zbog drugih obaveza i nedostatka vremena”, rekao je Bjelogrlić. “Trudim se da svaki put igram sa svim svojim nadahnućem i ljubavlju. Kada u tom uspem, doživim neku vrstu katarze”, dodao je on.

Što se tiče samog lika Mekmarfija, naveo je da je oduvek voleo da igra buntovnike, kao u filmu “Crni bombarder” ili u predstavi “Klasni neprijatelj”, a čak je i njegov lik Bobe u TV seriji “Bolji život” imao neku buntovničku crtu.“Mekmarfi je takav lik da ako imate zrno buntovništva u sebi, ne možete da se ne zaljubite u njega. Pored toga, kao i svaki ozbiljno napisan lik, on nosi više različitih slojeva”, kaže Bjelogrlić.

Ta oda slobodi čini ovaj izuzetni tekst uvek aktuelnim. Dok god postoji, čovek će tragati za nekom slobodom. Postoje periodi u kojima se represija pojačava i predstava postaje aktuelnija, kao što je slučaj kod nas poslednjih par godina. Ali nije to samo kod nas. U većem delu sveta imamo situaciju da sistem želi da pojača kontrolu, konkretno u Americi je to dosta izraženo. A što se tiče nas, mi u stvari nikada nismo naučili šta je to demokratija”, rekao je Bjelogrlić povodom jubileja predstave “Let iznad kukavičjeg gnezda”, čija je premijera bila 5. novembra 2005. godine.

Preme njegovom tumačenju teksta, Mekmarfi je ludacima otškrinuo vrata slobode i tu ih je zakopao. “Jer, taman su bili lepo navikli da žive u sistemu gde je sve određeno unapred. Prestali su da razmišljaju o individualnoj slobodi, o mogućnosti da sami donesu odluku. Taman su se fino ušuškali, kao mi danas u svoje mikro svetove, pa kažemo – ja ni ne gledam televiziju, ma politika me ne interesuje… I dok živimo u tim lažnim mikro svetovima i hedonizmima, ovamo se iza brda valja svašta. Zato je ovaj tekst veliki. Pojavljuje se Mekmarfi koji im kaže – pa ne morate to da radite. Ali sistem se uključio i na kraju su mu isključili mozak”, rekao je Bjelogrlić, dodajući da se retko dešava da jedna predstava igra toliko godina, da toliko dugo bude aktuelna i da je sala još uvek puna.

Bio sam već u prilici da igram predstave koje su imale mnogo izvođenja – ‘Mala’ 170, ‘Moja draga’ 150.  Kada je dobra osnova i ansambl je prisvoji, onda se dese dobre promene, kojih verovatno nisam ni svestan. Ansambl jednostavno živi tu predstavu”. Kao kuriozitet, naveo je da predstava “Let iznad kukavičjeg gnezda” već dosta godina svaki put traje gotovo identično i to oko pet minuta manje nego na premijeri. “Obično se predstava malo raširi, glumci počnu da improvizuju, da uzimaju sebi vreme i kad treba i kad ne treba. Mi smo neke stvari malo skratili, neke ubrzali. Mislim da je bitan i taj tehnički aspekt, disciplina, da ansambl funkcioniše kao jedan, da nema individualnih iskakanja iako je to jedna od retkih predstava gde možete da vidite deset sjajnih uloga. I sada već dugo naša predstava izgleda kao jedan dobro izmontiran film”, rekao je Bjelogrlić.

Uz Bjelogrlića igraju i Slobodan Boda Ninković, koji je lik Indijanca igrao u alternaciji sa Miloradom Mandićem Mandom, kao i Milan Čučilović, Milica Zarić, Daniel Sič, Feđa Stojanović, Marko Živić, Srđan Dedić, Savo Radović, Rade Marković, Vladan Milić i mnogi drugi

Predstavu možete pogledati i 19. i 20. novembra.