Vest | 07. decembra 2019.

NEKI NAS UPORNO DELE, ALI MI ĆEMO SE DRŽATI ZAJEDNO

Ovom rečenicom Duška Kovačevića, glumca i umetničkog direktora Gradskog pozorišta iz Podgorice, sinoć je zatvoren 1. RUTA Festival i najavljeno sledeće okupljanje teatara Unije u Crnoj Gori. Poslednje večeri, Mestno gledališče iz Ljubljane izvelo je „Plah udah“ Nejca Gazvode.

Kovačević je rekao, citirajući Oskara Vajlda, da „teatar doživljavamo kao način da jedni sa drugima podelimo šta znači biti čovek“ i zahvalio se svim članicama na učešću, kao i Beogradskom dramskom pozorištu na odličnoj organizaciji. Istakao je koliko je bitno da se uspostavi kontinuitet saradnje: „Za lokalne vlasti ovakav festival neće biti isplativ, ali je kulturološki neprocenjiv. Prvim Festivalom uspostavljeni su visoki standardi, koje svi treba da ispratimo u organizaciji narednih okupljanja“. Sledeći RUTA Festival biće održan u Podgorici od 2. do 7. marta 2020. godine.

„Plah udah“ slovenačkog pisca, dramatičara i filmskog i pozorišnog reditelja mlađe generacije, Nejca Gazvode na prvi pogled je jednostavna, „mala“, porodična priča, drama za šestoro glumaca. Rađena sredstva hiper-realizma, pisana je tako što je svaki lik bio unapred namenjen odredjenim glumcima, a deo procesa nastajanja komada je bio i uključivanje histriona u taj rad, objasnio je Nejc Gazvoda. Svaka porodica je nesrećna na svoj način, a Gazvoda uspeva da kroz aristotelovske dramske principe (jedinstvo vremena, mesta i radnje) uvuče publiku u svakome blizak trenutak raspleta porodičnih nesuglasica, izneverenosti, nerazumevanja – kakvi se obično dešavaju u prelomnim situacijama poput smrti jednog od roditelja (otac u ovoj drami). „Okosnica priče je bio razgovor sa mojim prijateljem, koji je nešto slično doživeo. U razgovoru sa glumcima nastali su živopisni likovi. Moj uzor je Majk Li i njegov kreativni pristup“, objasnio je Gazvoda.

Predstava katarzično deluje na publiku dramskom ozbiljnošću, duhovitim otklonima i univerzalnim istinama, što je postignuto kroz prepoznatljivu životnost likova i situacija. Lakoća glumačke igre dosegnuta je kroz izuzetnu „emotivnu preciznost“, rekao je reditelj Darjan Mihajlović, jedan od gledalaca, uključivši se u susret sa stvaraocima predstave. Tu preciznost potvrdio je i glumac Matej Puc (uloga Janeza). Mirjam Korbar, Jure Henigman, Tjaša Železnik i Lara Volf naglasili su značaj igranja ovakvih uloga „kao pisanih za svakog pojedinačnog glumca“ u inspirativnim dramskih predlošcima.

Direktorka ljubljanskog MLG-a i rediteljka, Barbara Hing Samobor objasnila je da se sve više odustaje od rediteljskog pozorišta i da se okreću ka novom, promišljenom, dramskom tekstu mladih autora, koji daju prostor glumcima za razigravanje i razmaštavanje. „Onda je lako dostići pedeset igranja za godinu dana“, smatra ona i dodaje da je upravo ulaganje u mlade pisce, drugačije glasove – budućnost teatra, što publika svih generacija i prepoznaje.

Ovim susretom završen je 1. RUTA Festival, koji je za šest dana pružio uvid, tačnije kvalitetan presek najzanimljivijih gradskih, pozorišnih kuća regiona.