Vest | 14. децембра 2019.

GODINA PUNA IZAZOVA

Beogradsko dramsko pozorište je predstavilo projekte i umetnike iz zemlje, regiona i Evrope, među kojima su i Tomi Janežič i Diego de Brea iz Slovenije, Ersan Mondtag iz Nemačke, Lenka Udovički i Ivica Buljan iz Hrvatske, Boris Liješević i drugi, sa kojima će publika naredne godine imati priliku da se susretne.

Prvu polovinu sezone 2019/2020. u Beogradskom dramskom pozorištu obeležilo je pet novih naslova. Izvedene su premijere: “Sumrak bogova” Ivora Martinića, po motivima filma Lukina Viskontija, u režiji Jagoša Markovića; “Ko se boji Virdžinije Vulf” u režiji Lenke Udovički i koprodukciji sa Ulysses teatrom iz Zagreba; “Plastelin” Vasilija Sigareva, u režiji Marka Torlakovića; “Fine mrtve djevojke” Mate Matišića, u režiji Patrika Lazića i “Liliom” Ferenca Molnara, u režiji Ane Tomović. Realizovana je ideja o osnivanju Regionalne unije teatara (RUTA), koja okuplja 6 reprezentativnih kuća iz Hrvatske (Ulysses), Slovenije (Mestno gledališče Ljubljana), BiH (Kamerni teatar 55, Sarajevo), Crne Gore (Gradsko pozorište, Podgorica) i Severne Makedonije (Dramski teatar), i organizovan je prvi u nizu RUTA festival.

Beogradsko dramsko pozorište pripremilo je za narednu godinu uzbudljiv, ambiciozan i izazovan plan. Pod zajedničkim imeniteljem “Čovek/umetnik i njegovi demoni”, a kroz saradnju sa rediteljima iz Srbije, regiona, Evrope i brojne koprodukcije, biće napravljen presek kroz turbulentnu dramaturgiju XX veka, predstavljeni izazovi pred kojima se nove nade evropskog i regionalnog teatra nalaze.

Direktor BDP-a Jug Radivojević istakao je da sastav autora, predstavljenih na medijskoj promociji, čini čast ovom teatru: “Od kada sam preuzeo funkciju u maju ove godine uložili smo veliki napor da okupimo ovakve reditelje i formiramo repertoar za koji sam uveren da će biti značajan i da će privući publiku”. Dodao je da se već zna i da će 2021. godinu otvoriti projekat Sebastijana Horvata prema komadu “Cement” Hajnera Milera, a da je u planu još jedan projekat – inscenacija dela nobelovca Petera Handkea.

Probe za novu predstavu prva započinje Lenka Udovički, koja režira komad “Ružni, prljavi, zli” Slobodana Obradovića, prema motivima istoimenog filma Etore Skole – crne komedije sa elementima neorealizma iz 1976. godine. Premijera je zakazana za 14. mart 2020. na Velikoj sceni BDP-a “Olivera i Rade Marković”. “Ovaj kultni film delovao je kao duhovita groteska u vreme prosperiteta koji je naizgled krenuo nakon Drugog svetskog rata. Njegova tema je veoma bitna danas kada smo u predvorju moguće nove kataklizme i metastaze dubokih društvenih problema, koje su neki umetnici, kao Etore Skola, još pre gotovo 50 godina dijagnostikovali i upozoravali na njih”, rekla je Lenka Udovički. 

BDP planira i niz regionalnih koprodukcija. Prva u nizu, komad “Faustus” Simone Semenič, u režiji Tomija Janežiča, povezaće BDP, sarajevski SARTR i Internacionalni teatarski festival MESS i Zetski dom sa Cetinja, a premijera je u planu 05.04.2020. “Želim da uradim kratku predstavu, za razliku od mnogih mojih ranijih projekata. Tražim najkraći mogući format, a da ima smisla. Tako sam predložio dramskoj spisateljici Simoni Semenič da napiše komad koji nije ‘Faust’, ali dodiruje njegovu suštinu”, rekao je Janežič, dodavši da ga zanima “nepojmljivost”. Kako je objasnio, u mislima mu je fraza “to nije to”, u smislu – nije dovoljno. “Negde i Faust kreće sa tim, kao da želi most u nepojmljivo”, rekao je Janežič, koji već duže vreme radi na tom istraživačkom projektu.

Na velikoj sceni BDP-a slede premijere “Čitača”, prema romanu Bernarda Šlinka, u režiji Borisa Liješevića i “Living Room” – autorski projekat Ersana Mondtaga.  

Boris Liješević je rekao da već dugo želi da radi “Čitača”, koji smatra remek delom moderne književnosti. “Radnja se dešava 10, 15 i 25 godina posle Drugog svetskog rata, kada su posledice još žive, a zločinci su i dalje tu, preobraženi u mirne građane. Pitanje je kakav stav zauzeti prema nekome ko je učinio ratni zločin, gledati ga isključivo kroz prizmu greha ili u toj osobi koja je pored tebe potražiti i nešto drugo”, rekao je Liješević, čija će premijera biti 4. aprila 2020.

Ersan Mondtag podsetio je na svoje učešće na 51. Bitefu pre dve godine, navodeći da sa Beogradom ima “posebnu vezu”. “Ovde je počela moja međunarodna karijera i drago mi je što sam ponovo tu”, rekao je Mondtag, dodajući da je “Dnevna soba” drugi deo njegove trilogije “The Living” i da će raditi i scenografiju i kostim. “To je priča o tome šta je život. Vidimo starijeg čoveka koji se u dnevnoj sobi sprema za posao. Kada se scena okrene vidimo mladog čoveka u istoj situaciji. Pri ponovnom okretanju na scenu ulazi i žena. To je praktično jedan isti život tokom 40 godina”, naveo je Mondtag, čija bi predstava trebalo da bude premijerno izvedena 13. juna 2020.

Tokom leta planirane su još dve koprodukcije. Kazalište Ulysses je povodom 20 godina od osnivanja pozvalo partnere iz regiona da zajedno predstave kapitalno delo Džejmsa Džojsa “Ulis”, a u brojnoj ekipi autora BDP će predstavljati mladi reditelj Patrik Lazić. Premijera će biti 21. jula 2020. Lazić je naglasio da mu je čast da na početku karijere bude u društvu ovakvih reditelja, a naročito zato što će raditi povodom jubileja Kazališta Ulysses, uz koje je odrastao, budući da mu je rodni grad Fažana kod Pule.

U koprodukciji BDP-a, Gradskog pozorišta Podgorica i Grada teatra u Budvi, predstavu “Zelena čoja Montenegra”, prema romanu Mome Kapora, režiraće Nikita Milivojević, a premijera će biti 30. jula 2020. 

Prvu polovinu naredne sezone 2020/2021. obeležiće “Baal” Bertolta Brehta, u režiji Diega de Bree, i “Tiho teče Misisipi”, prema romanu Vladimira Tabaševića, u režiji Ivice Buljana. 

Diego de Brea je istakao da ga u drami “Baal” najviše zanimaju temeljna pitanja današnjeg vremena, kao što je “pristajanje na konvencije, na sistem i nošenje maski, dok nam sopstvena sloboda izmiče”. “Baal” je, prema njegovim rečima, oličenje slobode: “Taj lik me zanima zbog hrabrosti da i po cenu autodestrukcije igra svoju igru do kraja, bez kompromisa. Mi pričamo o tom bezgraničnom ludensu, ali nas je strah da tako postupamo, više od slobode bitna nam je sugurnost”, dodao je on povodom predstave čija je premijera planirana za 03.10.2020.

Dobitnik NIN-ove nagrade, književnik mlađe generacije Vladimir Tabašević izjavio je da je radoznao da vidi kako će se roman “Tihi teče Misisipi” o dečaku koji je svedok raspada države i svoje porodice, preneti na scenu, jer se, kako je rekao, mnogi žale da su njegovi romani nečitljivi. Premijerom predstave “Tiho teče Misisipi” u režiji Ivice Buljana, 1. decembra 2020. biće otvoren drugi festival Regionalne unije teatara (RUTA).

Na Maloj sceni “Predrag Pepi Laković” tokom 2020. godine biće promovisane mlade rediteljske nade. Na početku godine, tačnije 11. aprila, srešćemo se sa nemačkim rediteljem i piscem, mladom nadom po izboru kritičara Teatra Hojte za prošlu godinu, Bon Parkom, koji sprema projekat “Jugojugoslavija” i to kao muzičku predstavu. Park, koji je studirao slavistiku u Berlinu i više puta posetio Beograd, izjavio je da se zainteresovao za raspad Jugoslavije budući da je rođen u zemlji koja je bila podeljena na Istočnu i Zapadnu Nemačku, a da su njegovi roditelji došli iz zemlje koja je podeljena na Severnu i Južnu Koreju. “Pitao sam se da li bi na mapi mogle da postoje istočna, zapadna, severna i južna Jugoslavija, kakve su mogućnosti za ujedinjenje, kakva su sećanja običnih ljudi na divna i problematična vremena zajedničkog života”, rekao je on. 

Novu predstavu za novembar 2020. Godine (28.11) najavio je i mladi srpski reditelj Jug Đorđević, prema priči Rajnera Vernera Fasbindera “Kišne kapi na vrelom kamenju”. Provokacija uspavane svesti/savesti uvek je inspirativna: “Rajner Verner Fasbinder danas je istinitiji od vremena u kome je stvarao, a stvarao je u periodu velikih svetskih promena, revolucija i ratova. Ostao je upamćen kao autor koji je znao da u svojim radovima prepozna i anticipira probleme koji se često karakterišu kao tabu teme. Kako to da teme kao što su ksenofobija, seksualne slobode, bigoterija, malograđanština, homoseksulnost, danas sve više zavređuju pažnju u javnom diskursu” smatra Đorđević.

Ovom prilikom predstavljen je i repertoar Pozorišta za naredna tri meseca, tako da gledaoci već mogu da kupe karte do kraja marta naredne godine.