Vest | 30. decembra 2022.

POGLED U BUDUĆNOST

Beogradsko dramsko pozorište, uz osvrt na uspešnu godinu za nama, najavilo je ambiciozan i intrigantan plan za 2023. godinu pod motom “Vreme buduće”.

“Prethodna godina je bila ispisana zlatnim slovima, što zbog premijera, naslova, autora, glumaca”, rekao je direktor Beogradskog dramskog pozorišta Jug Radivojević, “ne samo po broju premijera, nego i po autorima i glumcima koji su tu radili, a posebno po dolasku slavnog nemačkog reditelja Franka Kastorfa i njegovoj režiji Danteove “Božanstvene komedije”. Imali smo oko 250 igranja u kući i veliki broj gostovanja u zemlji i inostranstvu, od toga gotovo 50 van Srbije”, istakao je Radivojević.

Repertoar je kreiralo Umetničko veće, u kojem su, uz Radivojevića, i rediteljka Ana Tomović i prevoditeljka Bojana Denić. “Naredna godina je definisana kao „vreme buduće“ i Umetničko veće je smatralo da u doba inverzije svega i sveta egzistencijalnih, ekoloških, ekonomskih destabilizacija, treba da radimo na intenzitetu tekstova. Odlučili smo da se okrenemo scenskom čitanju romana i da vidimo kako njihovo individualno čitanje stoji u odnosu na kolektivno. odnosno kakav će pozorišni eho imati romani iskustva onih junaka koje smo odabrali, a koji se bave pitanjima individualne i kolektivne slobode ili rečima Dostojevskog, Orvela, Hašeka, Elene Ferante Bićemo duboko zagledani u budućnost”, rekao je, između ostalog, Radivojević i najavio sedam premijera.

Na Dan pozorišta, 20. februara biće izveden prvi u nizu novih projekata –  „Idiot“ po romanu Fjodora Mihajloviča Dostojevskog, u dramatizaciji Vladimira Tabaševića i režiji Ivice Buljana. Ovaj komad je urađen u saradnji sa Izdavačkom kućom „Laguna“. Prevod romana Dostojevskog potpisuje Jovan Maksimović, a autorsku ekipu čine scenograf Aleksandar Denić, kostimograf Ana Savić Gecan, kompozitor Mitja Smrekar. Za scenski govor zadužena je dr Ljiljana Mrkić Popović. Igraju: Aleksandar Jovanović, Bojana Stojković, Vesna Čipčić, Iva Ilinčić, Jana Milosavljević, Luka Grbić, Marko Todorović, Milan Zarić, Milan Kolak, Miloš Petrović Trojpec, Miodrag Krstović, Mirjana Karanović, Nedim Nezirović, Nikola Malbaša i Tamara Aleksić.

Ivica Buljan je najavio savremeno čitanje romana iz 19. veka, a ne istorijsku interpretaciju. “Upravo završavamo jednu fazu rada. Uživali smo u velikom procesu koji bih nazvao u pravom smislu čitanje romana. Nismo krenuli od gotovog teksta nego smo čitavih mesec dana, kao u starom ruskom tetaru, iščitavali poglavlja romana koji se bavi temama ljubavi, novca i nekim tananim titrajima ljudske duše”, rekao je on. Vladimir Tabašević je dodao: “Pokušali smo da je čitamo svi zajedno, u kolektivnom radu, i da se suprotstavimo oveštalim frazama o nekakvoj lepoti koja će spasti svet”. Mirjana Karanović i Vesna Čipćić govorile su o zadovoljstvu što sarađuju s rediteljem Buljanom i ističući kvalitet mladog ansambla BDP-a.

Nekoliko dana kasnije, 24. februara  biće izvedena nova postavka kultne predstave BDP-a “Ne igraj na Engleze” Vladimira Đurđevića, u režiji Staše Koprivice, u kojoj će igrati Aleksandar Radojičić, Andrija Kuzmanović i Marko Gvero. Prva predstava je od premijere 2007. godine odigrana 265 puta. Obnova je posvećena uspomeni na Marka Živića, koji je preminuo prošle godine. Rediteljka Staša Koprivica je izjavila da je, uz veliku ljubav za prvu ekipu, u kojoj su uz Živića bili Daniel Sič i Ivan Tomić, novi izazov raditi ovaj komad “sada kada se sve promenilo – i klađenje i fudbal i mi i svet, pa i pozorište, mada ono ponajmanje. To je ista priča kako se za jednu noć prijateljstvo dugo 30 godina sruši i oko čega se sruši i zašto. Nadam se da ćemo napraviti predstavu koja je jednako uzbudljiva kao prva, ali koja će odgovarati današnjem vremenu”, dodala je ona.

Vladimir Đurđević je izjavio da je bio na dve probe i da je i nova glumačka podela fantastična, a Aleksandar Radojičić je rekao da oseća težinu i posebnu odgovornost jer mu je pripao lik koji je sjajno tumačio Marko Živić, ali i da je uzbuđen jer je pisac “napravio fenomenalni poligon za glumačku igru”.

Za 1. april zakazana je predstava “Laž” Florijana Zelera, u režiji Nikole Ljuce, u kojoj će igrati Miloš Biković, Miodrag Radonjić, Jelisaveta Orašanin i Tamara Krcunović. “Zeler je pisao za najveće zvezde. Ja sam srećan što imam ovakvu ekipu s kojom možemo da se igramo tom temom – šta je laž, šta je istina i kako se ljudi međusobno predstavljaju”, rekao je Ljuca, dodajući da će se u adaptaciji Staše Bajac ova savremena priča premešta iz Pariza u Beograd.

“Ovo je vrlo ozbiljna komedija s tragičnim posledicama”, rekao je Miloš Biković. “Komad počinje i sve vreme je tretiran kao komedija, ali u jednom trenutku na vrlo vešt način prerasta u ozbiljnu dramu koja tretira važno pitanje koliko je čovek sposoban da bude istinit i iskren i koliko su očekivanja od drugih da budu iskreni u (ne)saglasnosti s njegovom sposobnošću da sam bude to što traži od drugih”.

„Prafaust“ Johana Volfganga Getea, reditelja Borisa Liješevića i njegovog stalnog saradnika dramaturga Fedora Šilija premijerno će biti odigran 23. juna, a u ansamblu koji predvodi Svetozar Cvetković su i Ozren Grabarić, Ivan Tomić, Daniel Sič, Ivan Zarić, Sandra Bugarski, Iva Ilinčić, Stanislava Nikolić.

“PraFaust” je prva verzija “Fausta” i mnogo kraća od kasnijih. “Čitajući je, najbolje sam shvatio i zavoleo tu dramu. Ipak, u pripremi predstave ‘pozajmljivao’ sam delove iz velikog, klasičnog ‘Fausta’. Za sada još ne znam koji će od njih biti na premijeri”, rekao je Liješević. “To je komad o gubitku vere u život, u Boga, u sebe, u nauku, obrazovanje, komad o starenju, umiranju, o periodu života kad sve deluje kao da nema smisla, da je život bio pogrešan, promašen, kad bi čovek da se vrati i počne iz početka, ali je to, naravno, nemoguće. Tragedija Fausta počinje kada taj čovek surva u ponor ne samo sebe nego i nekoga ko mu je drag i ko nije ništa kriv, zapravo kad drugi ispaštaju naše greške”, smatra reditelj.

Svetozar Cvetković je izjavio da se tokom godinu dana razmišljanja “širio i naš pogled na to šta se dešava u komadu i šta bismo mi voleli da izađe iz Geteovog gustog i komplikovanog štiva. Sa Borisom sam radio nekoliko projekata koji su bili jako značajni u mom životu, a ispostavilo se da su bili značajni i publici, tako da se sa velikom željom vezujem za ovu priču”. Dodao je da je zadovoljstvo što u predstavi igra i “donedavno prva zvezda hrvatskog glumišta, a sada beogradskog i srpskog Ozren Grabarić”.

Nagrađivana rediteljka iz Barselone Alija Luke, koja već dve decenije živi i radi u Nemačkoj, postaviće kultni naslov “1984” Džordža Orvela, a premijera je zakazana za 16. septembar. Scenu će kreirati Kristof Rufer, kostime Elen Hofman, video Sofi Luks, a igraće Nada Macanković, Ljubinka Klarić, Nataša Marković, Paulina Manov, Pavle Pekić, Ljubomir Bulajić, Miki Damjanović, Ivan Zablaćanski, Stefan Radonjić, Amar Ćorović, Stojan Đorđević. Pavle Pekić je izjavio da su Aliju Luke upoznali u maju kada je bila u Beogradu. “Posle kultne predstave BDP-a ‘Sumrak bogova’ sedeli smo i razgovarali do sitnih sati. Ona je svestran, obrazovan i intrigantan umetnik”, istakao je Pekić.

Posle velikog uspeha sa dramom „Cement“, reditelj Sebastijan Horvat će režirati „Lažljivi život odraslih“ po romanu jedne od najuticajnijih savremenih spisateljica, Elene Ferante. Premijera je planirana za 29. septembar.  Za isključivo žensku podelu angažovano je čak 20 mladih glumica –  Isidora Simjonović, Bojana Stojković, Marija Pikić, Jana Bjelica, Staša Nikolić, Mia Radovanović, Mina Nenadić, Antonela, Nevena Mihajlović, Anđela Kribl, Natalija Stepanović, Sofija Kovacević, Staša Milovanović, Anja Ćurčić, Maša Obradović, Dunja Vukajlović, Jovana Šokčević, Lara Iliev, Vanja Panić.

“Radujem se novoj predstavi i intrigira me šta će Horvat izvući iz tog sjajnog romanu na temu odrastanja i shvatanja šta je porodica, šta su ljudi, život, šta prvo naučimo. Onda sa odrastanjem skidamo mrenu i vidimo stvari koje nisu idealne. Mislimo da je tuđa porodica bolja, da je tuđa sreća veća”, rekla je Isidora Simijonović.

Autorski projekat Žige Divjaka „Budućnost“, futuristički spektakl po motivima romana „Ministarstvo budućnosti“ Kim Stenli Robinson, premijerno će biti izveden pred kraj 2023. tačnije 15. decembra. Reč je o koprodukciji BDP-a i Mestnog gledališča Ljubljana, gde će premijera biti posle beogradske. Igraju Bernarda Oman, Jana Zupančič, Lara Volf, Primož Pimat, Matej Puc, Lotos Šparovec, Milena Vasić, Isidora Simijonović, Bojana Stojković, Milan Zarić, Aleksandar Radojičić, Milan Kolak.,

“Najbitnija inspiracija mi je roman američkog pisca Kima Stenlija Robinsona ‘Ministarstvo budućnosti’, koji se bavi onim što nas čeka u bliskoj budućnosti. On to zove anti-distopija i pruža nam put u kojem možda ima i nešto pozitivno, ali se do tamo ne može bez neke borbe. Mi ćemo se baviti, u kontekstu ekološke katastrofe, pitanjem nasilja u sistemu u kojem živimo i pojavom da se često koriste metafore iz takozvanog prirodnog života kako bi se opravdalo iskorišćavanje. Govori se o borbi za preživljavanje, za opstanak, ali savremena istraživanja pokazuju da je prirodni život zasnovan na simbiozi, da je zapravo to neko prirodno stanje. To mi je uzbudljivo i možda pruža neku viziju budućnosti”, objasnio je Divjak.

Narednu godinu zaključiće, 28. decembra premijera popularnog “Švejka” prema romanu Jaroslava Hašeka, u dramatizaciji Kate Đarmati i režiji Veljka Mićunovića. Naslovnu ulogu igraće Ozren Grabarić. “Sa Švejkom sam došao i prošao na prijemnom ispitu na Akademiji u Zagrebu. Sada imam osećaj da mu vraćam taj dug”, rekao je Grabarić, te pročitao pismo crnogorskog reditelja Mićunovića, koji je trenutno zauzet na snimanju: “Da je Hašek danas živ planirao bi za svoju satiru militarizma i religije ne šest nego 26 tomova. Mogli bismo reći: Hašek naš savremenik ili Svi smo mi Švejk, dok lakrdijašimo da bismo opstali, dok se smejemo od muke u grotesknom košmaru ili možda ništa više ne možemo uzeti zdravo za gotovo, a ni previše ozbiljno, jer smo previše otupeli i navikli na zbiju i senzacionalizam. Zato nam je potrebno premeštanje fokusa na farsu”, poručio je Mićunović. Uz Grabarića u predstavi će igrati i Andrija Kuzmanović, Jovo Maksić, Amar Ćorović, Ivan Zablaćanski, Miloš Lazarov, Mira Karanović, Vanja Nenadić, Dunja Stojanović, Iva Ilinčić, Marija Pikić, Ivana Nikolić.

Beogradsko dramsko pozorište pokrenulo je, za narednu godinu, i projekat “Novi glasovi”, u saradnji s Fakultetom dramskih umetnosti. Tokom avgusta na letnjoj sceni BDP-a premijere će imati tekstovi petoro mladih dramskih pisaca u postavci petoro mladih reditelja: „U se, na se i poda se“ Gorana Starčevića, režija: Stefan Gajić;  „Mali ratovi i kabine Zare“ Vide Davidović, režija: Simo Đukić; „Tiho tiše“ Milice Radojčić, režija: Ana Janković; „Prozor“ Katarine Nikolić, režija: Nikola Budalo i „Pukotine“ Mine Petrić, režija: Iva Olujić.. Predstave će okupiti i veliki broj mladih glumaca, kao i saradnike: scenografe, kostimografe, kompozitore, organizatore koji će dobiti priliku za prve profesionalne korake.