Vest | 21. avgusta 2020.

Teatri će tek biti inspirisani ovom pričom

“Letnja scena „BDP arena” biće otvorena 3. septembra, tokom celog meseca igraćemo naše najpopularnije predstave sa redovnog repertoara, dok će oktobar biti mesec premijera. Pozorište je svakako lakše organizovati nego neke druge javne skupove. Tako da je bilo samo pitanje trenutka kada će se to potvrditi.” izjavio je za „Politiku” Jug Radivojević, reditelj i direktor Beogradskog dramskog pozorišta

“Sve ovo jeste naša nova realnost, ali kako je teatar generalno najžilavija umetnost, spremna na različita iznenađenja, tako je najspremnija na prilagođavanja novim situacijama. Mislim da ćemo se mi, kao organizacija i publika željna umetnosti, lako prilagoditi merama koje su propisane”, tvrdi naš sagovornik.

Ambiciozno ste zakoračili u pozorišne izazove došavši na čelo teatarske kuće na Crvenom krstu. U čemu vas je sve borba sa nevidljivim neprijateljem zaustavila?

“BDP je uspeo da se vrlo brzo prilagodi novonastaloj situaciji izazvanoj kovidom 19. Poštujući mere, nastavili smo sa probama i u potpunosti završili tri velika projekta „Ružni, Prljavi, Zli” Slobodana Obradovića u režiji Lenke Udovički, „Čitač” Bernharda Šlinka u dramatizaciji Fedora Šilija i režiji Borisa Liješevića kao i „Nije to to”, studiju „Fausta” Simone Semenič u režiji Tomija Janežiča, u koprodukciji sa sarajevskim SARTROM, festivalom MESS i Zetskim domom sa Cetinja. Nastavljamo probe predstave ,Jugojugoslavija” autorskog projekta mlade zvezde nemačkog teatra Bona Parka, kao i rad na „Baalu” Bertolda Brehta u režiji regionalnog višestruko nagrađivanog slovenačkog umetnika Dijega de Brea. Nije nas previše opteretila vanredna situacija, dodatno smo se mobilisali i hrabro pojačavali rad u alternativnim situacijama, svesni da ćemo nastavak sezone dočekati više nego spremni.
Započeli smo rad na autorskom projektu Ersana Mondtaga „Living room” ali zbog odlaganja Bitefa, na kojem je trebalo da nastupimo kao jedini srpski predstavnik, premijera će biti pomerena za 2021, iako ćemo proces završiti do kraja ove godine. Reč je jednom od najznačajnijih mladih umetnika Evrope, naša očekivanja su velika, verujem podjednako kao stručne javnosti i naše branše.”

Umetnost ovim vremenima mora da pronađe svoj put. Kakvi su planovi do kraja godine. Kada će da li će zaživeti najavljivana Letnja scena BDP-a?

“Do kraja godine očekuju nas još dve premijere „Tiho teče Misisipi” Vladimira Tabaševića, u režiji Ivice Buljana, kao Fasbinderov komad „Kišne kapi na vrelom kamenju”, u režiji Juga Tjorđevića. Sve u svemu sačuvali smo sve ambiciozno planirane projekte. Ono što nam je  pandemija poremetila, biće prebačeno za sledeću godinu. Reč je koprodukcijama koje su ovom trenutku bile prekomplikovane za realizaciju, tako da ćemo 2021. imati premijere u koprodukciji sa Budva grad teatrom Gradskim pozorištem iz Podgorice: „Zelena čoja Montenegra” Mome Kapora, u režiji Nikite Milivojevića, kao i veliku brionsku koprodukciju „Uliksa” Džejmsa Džojsa, u režiji mladog Patrika Lazića. Ovu godinu završavamo početkom rada na izvanrednom projektu Hajnera Milera „Cement”, u režiji Sebastijana Horvata, koji je „pokorio” prošlogodišnji Bitef, premijeru očekujemo za dan BDP-a 20. februara 2021. godine. Letnja scena „BDP arena” na koju smo ponosni biće otvorena 3. septembra, tokom celog meseca igraćemo redovni repertoar naših najpopularnijih predstava, dok će oktobar biti mesec premijera, kada ćemo „Areni” gledati naše nove četiri premijere.”

Svet posle korone svakako neće biti isti. Kako vidite budućnost pozorišta

“Optimista sam, ali oduvek realista. Očekujem da će se svet generalno izboriti sa ovom krizom toku sledeće godine. Brodvej planira pun kapacitet od avgusta 2021. Ako je verovati toj činjenici, nekoj mojoj intuiciji, smatram da čemo na jesen sledeće godine opet imati pune kapacitete na raspolaganju. dotle treba sačuvati ljude branši, publiku, zgrade potrebu ponuditi kontinuitetu novoj realnosti. ići dalje, još snažnije.”

Koliko je korona promenila naš život, navike, razmišljanja? Da li umetnik sme da zaćuti ovakvim okolnostima, vremenima?

“Meni je pomogla da bolje sagledam sebe, svoje bližnje, svoju profesiju, život uopšte. Donela mi je nenadanu, ali očigledno neophodnu pauzu,
da promislim, da proverim, da oprostim, da se pokajem, da se više posvetim deci… E, to je ono što nas teškim vremenima vodi ka katarzi.
naučio sam da sve ipak jeste relativno, osim prave, duboke istinske ljubavi prema ljudima, prirodi, lepotama života. Podsetio sam se na
važne nevažne stvari. Nikada nisam imao dužu pauzu, bavim se ovim poslom profesionalno već punih 26 sezona. Zanimljivo iskustvo svakako, uz svu empatiju prema nastradalima. teatri će tek vući inspiracije iz ove priče… Tomi Janežič je baš napravio fantastičnu predstavu kojoj korona ima jednu od glavnih uloga.”

Koji novi profesionali izazovi vas čekaju?

“Kao reditelja čeka me nastavak proba Pozorištu na Terazijama, mjuzikl „Sa druge strane jastuka” Momčila Bajagića Bajage po tekstu Stevana
Koprivice, zatim predstava „Mačor čizmama” Igora Bojovića pozorištu „Boško Buha”, pa Ćosićeve „Deobe” SNP-u Novom Sadu, Narodnom pozorištu Niš novi komad Dejana Stojiljkovića Branku Miljkoviću…”

Borka Trebješanin